Koronavírus a ako sa pred ním chrániť?

V súčasnosti neexistuje žiadna vakcína na prevenciu koronavírusovej choroby 2019 (COVID-19).
Najlepším spôsobom, ako zabrániť chorobe, je zabrániť tomu, aby ste boli tomuto vírusu vystavení.

Predpokladá sa, že vírus sa šíri hlavne z človeka na človeka.

  • Medzi ľuďmi, ktorí sú v úzkom kontakte (vo vzdialenosti do 2 až 4  metre).
  • Dýchacími kvapkami, ktoré vznikajú, keď infikovaná osoba kašle alebo kýcha.

Tieto kvapôčky môžu pristávať v ústach alebo nosoch ľudí, ktorí sú v blízkosti alebo prípadne vdýchnutím do pľúc.

Podniknite kroky na svoju ochranu

Ruky si často čistite

  • Umývajte si ruky často mydlom a vodou najmenej 20 sekúnd, najmä potom, čo ste boli na verejnom mieste alebo po fúkaní nosa, kašľaní alebo kýchaní.
  • Ak mydlo a voda nie sú ľahko dostupné, použite ručný dezinfekčný prostriedok, ktorý obsahuje najmenej 60% alkoholu . Zakryte všetky povrchy vašich rúk a trite ich dokopy, až kým sa necítia suché.
  • Nedotýkajte sa očí, nosu a ani úst nevyčistenými rukami.

Vyvarujte sa tesnému kontaktu

  • Vyhnite sa úzkemu kontaktu s chorými ľuďmi
  • Ak sa vo vašej komunite šíri COVID-19, dajte si odstup medzi sebou a ostatnými ľuďmi . Toto je obzvlášť dôležité pre ľudí, u ktorých je vyššie riziko, že ochorejú .

Podniknite kroky na ochranu ostatných

Ak ste chorí, zostaňte doma

  • Ak ste chorí, zostaňte doma , s výnimkou lekárskej starostlivosti.

Zakryte svoj  kašeľ a kýchanie

  • Pri kašľaní alebo kýchaní alebo používaní vnútra lakťa zakryte ústa a nos tkanivom.
  • Odhodiť použité tkanivá do koša.
  • Okamžite si umyte ruky mydlom a vodou po dobu najmenej 20 sekúnd. Ak mydlo a voda nie sú ľahko dostupné, očistite si ruky dezinfekčným prostriedkom na ruky, ktorý obsahuje najmenej 60% alkoholu.

Ak ste chorí, noste masku na tvár

  • Ak ste chorí:   Mali by ste nosiť masku, keď ste v okolí iných ľudí  a predtým, ako vstúpite do ambulancie  poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Ak nie ste schopní nosiť masku (napríklad preto, že spôsobuje problémy s dýchaním), mali by ste sa čo najviac snažiť zakryť kašeľ a kýchanie a ľudia, ktorí sa o vás starajú, by mali nosiť masku, ak vstúpia do vašej izby.
  • Ak nie ste chorí: Nemusíte nosiť masku, pokiaľ sa nestaráte o niekoho chorého (a nie je schopný masku nosiť). Masky môžu byť nedostatočné a mali by sa uschovávať pre opatrovateľov.

Vyčistite a dezinfikujte

  • Denne čistite a dezinfikujte často dotýkané povrchy . Patria sem stoly, kľučky, svetelné vypínače, dosky, kľučky, písacie stoly, telefóny, klávesnice, toalety, vodovodné batérie a drezy.
  • Ak sú povrchy znečistené, vyčistite ich: Pred dezinfekciou použite čistiaci prostriedok alebo mydlo a vodu.

5 tipov ako si vybudovať silnú imunitu

Niekoľko trikov pre tých, ktorí sa rozhodli zvýšiť si imunitu a tým bojovať proti rozličným ochoreniam.

💪1. Jedzte zdravo po celý rok

Ak sa nám nechce veľmi konzumovať surovú zeleninu a ovocie, je vhodné vyskúšať rôzne šťavy. Na podporu imunity sú výborné čerstvé zeleninové či ovocné šťavy, ktoré priaznivo pôsobia na zdravie. Počas chladných dní sa odporúča najmä mrkvová, jablková či cviklová šťava.

💪2. Pite

Tekutiny udržujú sliznice vlhké, vďaka čomu sa na nich vírusy a baktérie vôbec nemôžu usadiť. Ideálne je, ak vypijete 2-3 litre tekutín denne. Najvhodnejšia tekutina pre telo je voda, poprípade minerálne vody (je potrebné sledovať zloženie a obmieňať ich). V zimnom období určite padne dobre horúci čaj.

💪3. Spite

Spánok je stav, kedy naše telo odpočíva. Počas spánku zbiera telo energiu pre vlastnú obranyschopnosť a preto je vhodné dopriať si každý deň 7 až 8 hodín spania v pravidelnom čase.

💪4. Športujte

Hoci chladné obdobie čiastočne obmedzuje možnosti k športovaniu, stále sa však dá vybrať. V zime možno využiť sneh a ľad na korčuľovanie, lyžovanie alebo bežkovanie. Interiérové športy sú v prevádzke celoročne, napr. posiľovanie vo fitnes centre, plávanie, tenis, joga a pod.

💪5. Otužujte

S otužovaním vlažnou vodou je najvhodnejšie začať v lete. Ak sme to už náhodou nestihli, skúsme otužovanie vzduchom. Pobyt na vzduchu za každého počasia sú na to ideálnym prostriedkom. Netreba s každým klesajúcim stupňom vonku pridávať na seba ďaľšiu vrstvu oblečenia, pretože chladný vzduch priaznivo pôsobí na organizmus a aj na imunitu.

Viac informácií nájdete na : Facebook stránka -EMPIGO

Autor: Mirek Pramuka

Zdroj:https://www.cdc.gov/

Komentáre: